De enige vakantie die ik dit semester had, was de paasvakantie. Dat vond ik daarom dus ook het perfecte excuus om Brisbane te verlaten en een weekje door te brengen in Sydney. Want als je in Australië bent, moet je natuurlijk naar Sydney! Alvast sorry, want ik heb heel veel gedaan in Sydney, dus het is een heel lang verhaal… Dus zet jezelf een pot thee en pak er één of twee koekjes bij (Nee, niet meer!) en GET READY!

De Reis (zo 5 april)
Om niet te veel kosten kwijt te zijn aan dit reisje, had ik de trip gepland met de trein. Zoals al eerder aangegeven ben ik niet zo’n fan van de treinen hier, maar aangezien dit een langeafstandstrein is, verwachtte ik wel iets beters. De treinreis zou beginnen op zondag 5 april om 5:55 en daarbij moest je een half uur van tevoren inchecken (5:25). Omdat de trein vertrok vanaf Roma Street Station en omdat de ferries nog niet varen op de vroege ochtend, moest ik dus om 4:30 thuis vertrekken. _DSC4859Ja ’s morgens dus… De trein was gelukkig inderdaad luxer dan de gewone treinen hier en had dus comfortabelere stoelen, tafeltjes en een soort bar, waar je eten en drinken kon halen. Ik had mijn eigen voedselpakket meegenomen en daar weer ongeveer $30,- mee bespaard. Ondanks dat de reis 14 uur duurde, heb ik me geen enkel moment verveeld, want het uitzicht was mooi, vol met bergen (en ik val best makkelijk in slaap…).

Het Hostel
Het hostel waar ik een slaapplek had gereserveerd, was Wake Up! Sydney. Deze lag zo’n 200 meter van het station af, dus dat was wel handig. Mijn kamer was op de _DSC5874zevende verdieping en deze moest ik delen met 9 anderen. Verder moest ik de badkamer delen met alle dames op de zevende verdieping en was er op de 1e verdieping een keuken en een soort van televisieloungeplek (geen idee hoe ik het moet noemen) voor iedereen. Verder was er een bar in de kelder, maar daar ben ik niet geweest.
Over het algemeen heb ik geen last gehad van mijn kamergenoten, op de laatste dag na toen een Belg dacht dat het een slim idee was om zijn koffer om 3 uur ’s nachts rustig te gaan inpakken met het licht aan. Waarna twee Ierse meisjes een heel gesprek met hem aangingen op normaal volume. Toen ze eindelijk stil waren en de Belg weg was, kwam een Fransman binnen, die dacht dat het leuk was om het licht weer aan te doen en daarna kwamen nog vier terug van het uitgaan en de wekker van degene onder me een halfuur later alweer ging. Kortom: die nacht heb ik één uur geslapen…

Bondi Beach (ma 6 april)
Op maandag zou qua weer de _DSC4916mooiste dag zijn, dus op naar het strand! En waar ga je dan natuurlijk naartoe? Bondi Beach! Dit is het surfstrand van Australië en is vooral bekend door de serie “Bondi Rescue”. Waarom nou dit strand? Het water was perfect blauw, perfecte golven, het strand mooi schoon en het weer werkte ook nog mee. Ik had het gevoel alsof ik naar een Photoshop bestand was aan het kijken. Uiteraard wil ik dan foto’s maken en daarna wilde ik gaan zwemmen. Langs de kust vond ik een wandeling langs de rotsen naar andere stranden en toen ik uiteindelijk aankwam bij Tamarama Beach begon het te stortregenen. Gelukkig kon ik onder een rots schuilen en ondertussen kijken naar een paar surfers. Daarna ben ik weer teruggelopen langs de rotsen en terug naar het hostel. Zwemmen zat er niet meer in, want er werd een waarschuwing gegeven dat je niet mocht zwemmen én de temperatuur was een graad of 5 gedaald (van 26 naar 21).

Circulair Quay (di 7 april)
Circulair Quay (uitspraak “Key”) is de bekendste suburb van Sydney, _DSC5331want hier ligt de Opera House en de haven met uitzicht op de Harbour Bridge. De plek waar je uiteraard geweest moet zijn als je in Sydney bent! Toen ik hier aankwam kreeg ik meteen het gevoel alsof ik in Finding Nemo rondliep, want het super blauwe water van de zee, vind je ook in de haven terug. Naast de grote bezienswaardigheden liggen hier een paar art galleries en de vertrekpunten voor de ferries. Bij de Opera House liggen allemaal caféetjes en het is er de hele dag ontzettend druk. Verder kan je er natuurlijk naar shows en rondleidingen doen, maar daar had ik geen tijd voor. Verder moet je hem wel bij licht en donker bekijken, want het is allebei prachtig!
Uiteindelijk ben ik nog de Harbout Bridge overgelopen, over het gewone voetpad. Dit duurt ongeveer een 20 minuten en vanaf de brug heb je een geweldig uitzicht op de haven. Naast gewoon over de brug lopen, kan je ook de brug beklimmen, maar dat zou rond de $250,- kosten en dat vind ik een beetje overdreven… Daarnaast staan er ook vier torens op de brug, die je ook kan beklimmen voor een $13,-, maar dit heb ik ook niet gedaan. Vanaf de brug kan je ook Fort Denison zien, wat een eilandje is wat diende om de Russen uit Sydney weg te houden. Aan de andere kant kwam ik in een wijkje met uitzicht naar de stad. Hier heb ik even rondgezworven en daarna weer terug over de brug.

The Rocks (di 7 april)
Naast Circulair Quay ligt het oudste (denk ik) deel van Sydney._DSC5214 Deze wijk heeft een hele Europese stijl over zich, wat een mix is tussen Engelse cottages, Mediteraanse huisjes en Nederlandse huisjes. Door deze mix had ik soms het gevoel alsof ik door Utrecht heenliep en ondertussen (door de palmbomen) het gevoel alsof ik in Tortuga rondliep (piratendorpje van de Pirates of the Caribbean). Verder ligt er naast The Rocks een parkje, genaamd “Observatory Hill Park”. Dit ligt op een heuvel en vanaf hier heb je ook weer een leuk uitzicht over de Darling Harbour aan de andere kant van de Harbour Bridge.

Manly (wo 8 april)
Woensdag ben ik naar Manly geweest. Deze suburb van Sydney is te bereiken met de ferry en zou het beste strand hebben. Het was deze dag sowieso al bewolkt en een graad of 22, dus ik ging er al meteen vanuit: Zwemmen komt er niet van, tenzij je een diehard NLer bent, die ook altijd de Nieuwjaarsduik doet… Maar zo fanatiek ben ik niet.
_DSC5573Na een halfuurtje met de ferry vanaf Circulair Quay (voor $15,20 retour) kom je aan op Manly Wharf. Daar vond ik een kaart met een wandelroute en dus besloot ik deze te gaan doen (ondanks al mijn blaren, die ik trouwens al vanaf dag 1 had). Deze route ging door het Sydney Harbour National Park. Eerst een stukje bos, toen kwam ik op een bijna verlaten strandje, toen weer een heel stuk bos en uiteindelijk na uren lopen, kwam ik op uitzichtpunten over de zee en de rotsen. Het waaide hier zo ontzettend hard, dat mijn camera (weegt een kilo) bijna van mijn nek afwaaide, dus let goed op je spullen! Op een van de rotsen kwam ik een Australische jongen, Alan, en een Duitse jongen, Ferdi, tegen en hier ben ik, na de wandeling, wat mee gaan drinken bij de haven van Manly. Hier ligt een Duitse bierbar, inclusief Duits sprekend personeel en een openhaard die zo warm is, dat we naar buiten zijn gevlucht. Daarna ben ik teruggegaan met de ferry.
Foto’s

China Town en de Chinese Garden (do 9 april)
Op ongeveer een half uurtje lopen vanaf het hostel ligt China Town. Het stelde niet veel voor op een straatje, namelijk de Dixton Street. Deze straat heeft Chinese poorten aan beide kanten en dit straatje ligt vol met restaurantjes. Er doorheen lopend wordt je natuurlijk gevraagd om bij elk restaurantje naar binnen te komen,_DSC5736 maar ik ben gewoon doorgelopen naar de Chinese Garden, die ietsjes verderop ligt. Om deze tuin te bezoeken moet je entree betalen van wel $6,-, maar gelukkig krijg je als Australische student korting en hoefde ik dus $3,- te betalen. De tuin is volledig omringd door muren en als je dan binnenkomt is de stijl opeens heel anders dan de rest van Sydney. Deze tuin is volledig aangelegd in uiteraard Chinese stijl met vijver en tempel helemaal compleet. Als echte fanatiekeling kan je je ook nog verkleden in traditioneel Chinese kledij voor maar liefst $10,- (als ik me niet vergis). Zo’n fanatiekeling ben ik niet, maar ik heb me hier wel aardig uitgeleefd met mijn camera.

Darling Harbour (do 9 april)
Naast de haven bij Circulair Quay ligt de Darling Harbour. Deze haven ligt 5 minuutjes lopen van de Chinese Garden. Hier vind je veel caféetjes, een winkelcentrum met veel souvenirs, sealife en het maritime museum. Bij dit museum liggen verschillende _DSC5778schepen, die je ook zonder toegang tot het museum prima kunt bekijken. Verder vind je hier heel veel meeuwen, wat me aan de scène uit Finding Nemo deed denken, omdat ze allemaal om eten waren aan het vragen bij allemaal mensen. Alle gebouwen zijn hier heel erg modern en het wordt volgens mijn reisboekje ook wel beschreven als een soort pretpark, zonder attracties, waar alles om geld draait. Beter dan dit kan ik het niet uitleggen… Bij deze haven werden allemaal neppe klaprozen verkocht als herdenking aan de Australische soldaten die gevochten hebben in de Slag om Gallipoli (Anzac Day). Ik vond het wel leuk om hier rond te lopen, maar uiteindelijk heb je het wel gezien.

The Domain (vr 10 april)
Een andere oude wijk in Sydney is the Domain. _DSC5887Bij deze wijk ligt het Hyde Park, waar een monument instaat voor de Anzac soldaten. Verder vind je hier een grote fontein en wilde kaketoes. Na het park kwam ik bij een soort gotische kerk. Daarna ben ik doorgelopen langs de barakken en het parlements gebouw en toen kwam ik uit bij een oud ziekenhuis. Alle gebouwen in deze wijk hebben een oudere stijl, die ietwat op de stijl uit New Orleans lijkt. Dat maakte ook deze wijk heel leuk om doorheen te lopen en uiteindelijk kwam ik uit bij de Royal Botanic Gardens.

Royal Botanic Gardens (vr 10 april)
_DSC5956In dit enorme park vind je allemaal plekjes waar je fijn kan relaxen na een lange wandeling, en ik, met mijn blaren, vond dit dus wel prettig. Het park bestaat voornamelijk uit veel grasvelden en daartussen zijn allemaal stukjes aangelegde beplanting, waaronder een tropisch deel, bloemperken, een kruidentuin en vijvers. Bij dit park ligt ook een uitzichtpunt naar de Opera House en de Harbour Bridge, genaamd “Mrs Macquarie’s Chair”. Verder vind je hier een openlucht theater, waar op dat moment de decor stukken van de musical Aida nog stonden. Na hier een tijdje gezeten en rondgelopen te hebben, ben ik teruggegaan naar het station, terug naar Brisbane.